De BMW 7-serie (F01/F02) is de vijfde generatie van het automodel 7-serie, waarbij “F01” staat voor de normale uitvoering en “F02” voor de uitvoering met verlengde wielbasis. Het is door Chris Bangle ontworpen en wordt door de Duitse autofabrikant BMW geproduceerd. De F01/F02 is de in november 2008 geïntroduceerde opvolger van de BMW E65 en is een auto uit het segment topklasse.
Het ontwerp van de F01 toont gelijkenissen met dat van zijn voorganger (de E65), waarvan het design heftige reacties opriep. De F01 ontleent ook een aantal stijlelementen aan de studie BMW Concept CS, bijvoorbeeld de grille en de achterlichten.
Techniek
De nieuwste 7-serie is voorzien van diverse elektronische hulpmiddelen:
- Integral Active Steering: snelheidsafhankelijke stuurinrichting van vier wielen, achter tot een maximum van 3° stuuruitslag
- Adaptive Cruise Control: radargestuurde cruisecontrol
- Dynamic Damping Control: elektronisch verstelbare schokdempers
- Adaptive Light Control: elektronisch verstelbare, meedraaiende koplampen
- Night Vision: infrarood scanner (36° over bijna 500 meter) met obstakelherkenning
- Active Blind Spot Detection: elektronische dode hoek waarschuwing
- Achter en zij camera’s: voor achter- en zijaanzicht via boordmonitor
- Lane Departure Warning: waarschuwing bij het overschrijden van de wegmarkering
- Navigatie: met 40GB harde schijf en 10.2 inch hoge resolutie (1280 x 480 pixels) beeldscherm
- Black Panel instrumentenpaneel: beeldscherm voor weergave van instrumenten en informatie zoals snelheidsmeter
- Head-up display: projectie van informatie in de voorruit
Veel van deze systemen zijn zoals bij BMW gebruikelijk slechts tegen meerprijs verkrijgbaar.
Tegelijk met de voorstelling van de 740d werd er voor het eerst op een 7-serie xDrive vierwielaandrijving op de 750i en 750Li geïntroduceerd. Het systeem was al langer leverbaar op de 3-serie en 5-serie maar nog niet eerder op de 7-serie. Onder normale omstandigheden is de verdeling 40:60 (voor:achter) maar de kracht naar de achteras kan oplopen tot 80%. Tevens kwam het M-sportpakket op de 7-serie uit.
BMW 7-serie ActiveHybrid
De hybride versie (F04) werd vertoont op de IAA te Frankfurt. Deze bestaat uit een 449 pk sterke V8 benzinemotor die versterkt wordt door een elektromotor. De elektromotor heeft een vermogen van 20 pk. Gezamenlijk levert dit 465 pk op. In vergelijking met de 750i is de BMW 7-serie ActiveHybrid 15 procent zuiniger.
BMW 7 serie High Security
De BMW 7 serie High Security is de bepanserde uitvoering. De ruiten bestaan onder andere uit gelamineerd glas van 6 cm dik en de bodem van de auto is bestand tegen explosieven. Ook voldoet de auto aan de BRV normen van 2009. Vanwege het gewicht wordt de BMW 7serie High Security alleen geleverd met de twee krachtigste motoren en de lange versie: de 750 Li en de 760 Li. De topsnelheid is begrensd tot 210 km/u.
Motoren
De F01/F02 kan geleverd worden met één diesel- en drie benzinemotoren. De 760(L)i met V12-motor werd in april 2009 aan het publiek voorgesteld en is leverbaar vanaf het najaar 2009. Deze debuteerd met een nieuwe generatie 8-traps automatische versnellingsbak van ZF. In juni 2009 werd de 740d voorgesteld die een vernieuwde twin-turbo zescilinder dieselmotor heeft met 306 pk welke ook gebruikt wordt in de 535d en 335d maar dan met minder vermogen.
Model | Motortype | Inhoud (cc) |
Vermogen (PK bij Tpm) |
Koppel (NM bij Tpm) |
0-100 km/h (s) |
Top (km/h) |
Verbruik (l/100km) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
740(L)i | R6 24V twin-turbo | 2.979 | 326 @ 5.800 | 450 @ 1.500 – 4.500 | 5,9 (6,0) | 250 (begrensd) | 9,9 (10,0) |
750(L)i | V8 32V twin-turbo | 4.395 | 407 @ 5.500 – 6.400 | 600 @ 1.750 – 4.500 | 5,2 (5,3) | 250 (begrensd) | 11,4 |
760(L)i | V12 48V twin-turbo | 5.972 | 544 @ 5.000 | 750 @ 1.500 – 5.000 | 4,6 | 250 (begrensd) | 12,9 (13,0) |
730d | R6 24V turbodiesel | 2.993 | 245 @ 4.000 | 540 @ 1.750 – 3.000 | 7,2 | 245 | 7,2 |
740d | R6 24V twin-turbodiesel | 2.993 | 306 @ ? | 600 @ 1.500 – 2.500 | 6,3 | 250 (begrensd) | 6,9 |