BMW E23 1977–1986

E23groen

Na de 5-serie in 1972 en de 3-serie in 1975 volgt in 1977 de 7-serie om daarmee het voortaan overzichtelijk genummerde modellengamma van BMW compleet te maken. De nieuwe 7 geldt als opvolger van de 2500-serie. De E23 was met 4.86m nog iets langer dan de “L” uitvoering van zijn voorganger (4.80m). Het basismodel was de 728 met carburateur (170pk). Later waren in deze 7-serie alleen nog motoren met injectie leverbaar, die niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger waren. De 728i haalde een top van 196 km/h en snelde in 9,5 seconden van 0 tot 100. Daarboven vond je de 730, 733i (later 732i), 735i en 745i. Al deze modellen hadden een zescilinder lijnmotor, variërend in slagvolume van 2,8 tot 3,5 liter. Anders dan de naam doet vermoeden heeft de 745i niet een slagvolume 4,5 maar van 3,2 (1980) of 3,5 liter (vanaf 1983). Ter onderscheid van de 735i en vanwege het hogere vermogen (252pk in beide varianten), bereikt door toepassing van een turbo plus intercooler, koos BMW echter de aanduiding 745i.

Opties en innovaties

Primeurs voor de eerste 7 waren onder andere het samen met Bosch ontwikkelde Anti-blokkeer-systeem (ABS) en voor het eerst was er ook een katalysator leverbaar in een BMW. Ook het onder BMW rijders bekende check-control (storingsdiagnose) met bijbehorende service-interval aanduiding werd in deze BMW ingevoerd. In de standaarduitrusting beschikte de 7 onder andere over stuurbekrachtiging en vier schijfremmen. Vanaf 1984 standaard zelfs ABS. Optioneel waren nuttige zaken als elektronische klimaatregeling (automatische airco), 3-traps automaat, tempomat (cruise control) en niveauregeling beschikbaar. In tegenstelling tot zijn voorganger was er van deze 7-serie geen “L” (verlengde) uitvoering. In totaal werden van dit model 7-serie 285.368 stuks geproduceerd.

bmw 7 e23 735i

Productie 1977–1986
Motor 3.2 L I6
3.4 L I6
2.5 L I6
2.8 L I6
3.0 L I6
3.3 L I6
3.5 L I6
Transmissie 3-speed automaat
4-speed automaat
4-speed handbak
5-speed handbak

 

Model Engine Power Koppel Gemaakt van-tot
kW pk bij rpm N·m bij rpm
725‡ 2494 cc I-6 110 150 5800 208 4000 1977−1979?
728 2788 cc I-6 130 170 5800 233 4000 1977−1979
728i 2788 cc I-6 135 181 5800 235 4200 1979−1986
730 2985 cc I-6 135 181 5800 255 3500 1977−1979
732i 3205 cc I-6 144 193 5500 279 4500 1979−1986
733i 3205 cc I-6 145 194 5500 279 4300 1977−1979
735i 3453 cc I-6 160 215 5200 304 4000 1979−1982
735i 3430 cc I-6 160 215 5200 304 4000 1982−1986
745i 3205 cc I-6 185 249 5200 374 2600 1980−1982
745i 3430 cc I-6 185 249 4900 374 2200 1983−1986
Noord Amerika en Japan
733i 3210 cc I-6 132 177 5500 266 4000 MY 1978−1979      
733i 3210 cc I-6 130 174 5200 255 4200 MY 1980−1981      
733i 3210 cc I-6 135 181 6000 264 4000 MY 1982−1984      
735i/L7 3430 cc I-6 136 182 5400 290 4000 MY 1985−1987,
L7  1986–1987
     
Zuid Afrika
745i 3453 cc I-6 210 282 6500 340 4500 198?−198?      
Noot: ‡ Alleen voor regeringsdoeleinden