Mijn auto heeft inmiddels 166k kilometer gelopen.
Om problemen te voorkomen ben ik naar Thomassen geweest
om de versnellingsbak te spoelen en van nieuwe olie te voorzien.
De heer Thomassen zelf ging met mijn auto aan de slag, na eerst een half uurtje afkoeling van de auto.
Thomassen benadrukte wel dat de 8-traps automaat van ZF van een heel ander kaliber is
en dat nieuwe olie waarschijnlijk nog niet nodig is.
De olie die eruit kwam was niet zwart maar nog doorzichtig en zag er goed uit.
Ook waren er nergens vocht plekken te zien.
Wat mensen vergeten is dat een xDrive veel gevoeliger is voor problemen, aldus Thomassen.
De tussenbak van de xDrive spoelen is niet bij een grote beurt inbegrepen,
maar is veel belangrijker dan het spoelen van de versnellingsbak.
Dus heb ik het advies van Thomassen gevolgd, en dit ook laten doen.
Het bleek een juist advies.
De olie die eruit kwam was helemaal zwart, en is dus ook vernieuwd.
Het verschil wat je voelt tijdens het rijden komt vooral van de tussenbak olie.
En de grote vraag is natuurlijk, merk je het verschil?
Nu was ik erg tevreden over mijn auto, en hij rijdt nog altijd prima.
De rijbeleving die ik had, beschouwde ik als normaal en als karakter van de auto.
Nu is er toch een duidelijk verschil merkbaar.
Bij stevig accelereren voelde ik de versnellingen klapjes maken, een stootje naar de volgende versnelling.
Dat bleek dus uit de tussenbak te komen.
Dat gevoel is totaal verdwenen.
Het accelereren voelt nu als een elastiek dat af en toe meer of minder wordt opgerekt.
Een geheel andere beleving.
Ik wist niet dat het rijden en schakelen zo enorm soepel kon zijn, echt een limousine gevoel.
Ik kan het schakelen ook nauwelijks meer voelen, maar moet echt met het motorgeluid meeluisteren.
Mijn BMW rijdt weer als nieuw, oprecht “Freude am fahren”.
Met de complimenten aan Thomassen, dankjulliewel!