BMW introduceerde donderdag de X4, een model waarmee het een nieuw segment gaat betreden.
De BMW X4 is gebaseerd op de X3, maar qua uiterlijk heeft de auto juist veel weg van de grotere X6.
De auto heeft dus coupélijnen die hem onderscheiden van de conventionelere X3.
De X4 is 4,67 meter lang en 1,62 meter hoog.
Daarnee is de auto iets langer en lager dan de X3, de passagiers zitten dan ook 20 millimeter lager dan in de X3.
Onder de kap vinden we drie benzine- en drie dieselmotoren van BMW’s Efficient Dynamics-familie.
De benzine drinkende instapper is de xDrive20i, die 184 pk en 270 Nm mobiliseert.
Per 100 kilometer tikt hij 7,2 liter benzine weg, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 168 g/km.
In 8,1 tellen staat naald van de teller op de 100 km/h.
Voor meer benzinepit zorgt de xDrive28i.
Deze levert 245 pk en 350 Nm en sprint in 6,4 seconden naar de 100 km/h.
Het verbruik komt uit op 7,3 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 169 g/km.
De sterkste benzineversie is voorlopig de X4 xDrive35i, met een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km, wat op een CO2-uitstoot van 193 g/km neerkomt.
Een sprintje naar de 100 km/h klaart-ie in 5,5 seconden.
Later zullen we ongetwijfeld een X4 M kunnen verwelkomen, die het onder andere de Porsche Macan en Mercedes GLA AMG moeilijk moet maken.
De instapdiesel is de 190 pk en 400 Nm sterke xDrive20d, die 5.0 l/100 km nodig heeft, wat overeenkomt met 141 gram CO2 per gereden kilometer (of 131 gram met speciale banden).
Een trede hoger op de vermogensladder staat de xDrive30d met 258 pk en 560 Nm aan trekkracht.
Z’n verbruik komt uit op 5,9/100 km en 156 gram CO2.
De topdiesel is de 313 pk en 630 Nm sterke xDrive35d, die gemiddeld 6.0 l/100 km/h wegdrinkt (CO2-uitstoot 157 g/km).
In 5,2-seconden staat er 100 km/h op de klok.
BMW toont de X4 op de Autoshow van Peking voor het eerst aan het grote publiek.
Rond de zomer staat de auto waarschijnlijk bij de dealers.
bron: Autoweek