Mijn 7 is verlaagd en ik heb alleen de fabriekskrik en een goedkope assteun bij me om eventueel een wiel te verwisselen, met dat materiaal kruip ik echt niet onder de auto. Ik heb niet de intentie om dood te gaan onder mijn 7 als ik op vakantie ben dus een boel goede adviezen ga ik niet uitvoeren. Toch geeft Peter mij een tip die te proberen valt, ik hang op met de opmerking dat ik hem terugbel als ik het gedaan heb. De versnellingsbak reset zich niet van een noodloop situatie als je de sleutel niet uit het kontact haalt, dat was de eerste keer dat ik dát hoorde dus het proberen waard. Helaas zonder resultaat. Waar ik inmiddels wel was achtergekomen is dat de melding “Getriebenotlauf” al werd weergegeven op het moment dat ik de sleutel erin stak en kontact maakte. Dus zonder de motor te starten, kwam mij erg vreemd over en ik bel Peter maar eens terug.
In overleg komen we tot de conclusie dat het een elektrisch probleem is maar Peter adviseert mij om zo “vlak” mogelijk naar huis te rijden. Dat was ik nu net niet van plan, zowel naar huis gaan en over redelijk vlakke wegen te rijden. Dat moet anders kunnen en dat zál het ook! IK ben de baas hier, niet dat het indruk op wie of wat dan ook maakt. Thuis roep ik het wel eens en dan gaat alles gewoon zo door als het normaal gaat, de 7 heeft die eigenschap al snel overgenomen en trekt zich er ook niets van aan. Wat zowel de huishouding als de 7 even vergeten zijn dat ik het zooitje wel voorzie van genoeg middelen om te kunnen blijven functioneren. Laat maar even gaan, ze komen er vroeger of later wel achter. Hoop ik. Wel heb ik begrepen waarom een auto in de Franse taal als vrouwelijk wordt aangemerkt.
Een elektrisch probleem dus, eerst maar eens zekeringen trekken en zien of er een “sfeerverzieker” tussen zit. Op het eerste gezicht niet maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Zonder multimeter blijft het gokken of bepaalde zekeringen heel zijn of niet. Zekeringen heb ik wel bij me, een zak vol van dat spul en ik vervang twijfelgevallen voor verse zekeringen. Zowaar is het probleem ineens weg! We besluiten een hotel in de buurt te zoeken en van een goed diner te genieten. Op de weg terug van het restaurant komt de melding “Getriebenotlauf” weer fris en fruitig terug. Wat is dit nu weer? Ik begin een persoonlijke vete te krijgen met weigerende 7-ens en terug bij het hotel trek ik de motorkap open om nog een aantal zekeringen aan de tand te voelen.
Op dat moment, ik sta gebogen met mijn hoofd onder de motorkap, komt de motorclub aanrijden. Het tuig stapt af en ze komen met z’n allen meekijken onder de kap van de 7. Nog nooit een echte 8-cilinder gezien jongens? Behulpzaam als ze zijn voor een mede-langharige-van-dezelfde-generatie krijg ik allerhande adviezen. Niet dat ik er iets aan heb want mijn 7 heeft gevoeglijk niets te maken met het tweewielersgilde. Wat dan wel weer hartverwarmend was is dat ze hun kennis en diensten om te helpen zonder slag of stoot aanboden. En zo sta ik om 11 uur ’s avonds op de parkeerplaats van een hotel Status Quo in volle glorie veel te luid af te spelen. De sfeer was meer dan aangenaam maar daar was mijn probleem niet mee opgelost.
Zo rond half één houden de motormuizen het voor gezien en we gaan er maar eens een nachtje over slapen. Mag ook wel want mijn biervoorraad uit de achterkoffer van de 7 had inmiddels een behoorlijke deuk opgelopen. Met de gedachte dat ik de volgende dag opnieuw bier moet inslaan ga ik min of meer voldaan naar bed.
De volgende ochtend bij het ontbijt word ik door andere hotelgasten een beetje vreemd aangekeken totdat de leden van de motorclub binnen kwamen. Dat wil zeggen dat “men” het niet meer durfde om nog enige provocatie in welke vorm dan ook te doen. Inwendig lachend nodig ik de “jongens” uit om bij ons te komen zitten, de discussies lopen op tot ongekende technische hoogte. Om het kort te houden hadden ze geen idee of de 7 zelfs wilde starten, geeft niks we hadden plezier. Na het ontbijt inladen en op hoop van zege onderweg, naar de eerste de beste supermarkt om bier te kopen. Wat denk je? Géén noodloop! Vol goede moed zetten we koers naar Gap, iets hoger in de Franse alpen en geen enkel probleem met de bak.
Dat gaf de (outlaw) burger moed, als het alleen een sporadisch probleem zou mogen zijn is er geen vuiltje aan de lucht.