Het begin van het formule1 seizoen, ik heb er naar uitgekeken. Niet iedereen is er dol op maar ik wel. Ik ga geen verhandeling geven over het wel en wee in de formule1 of wie mijn voorkeur heeft. Nee ik begin bij het begin op 16 maart 2013. Dat noemen ze een “offset”, normaal is het begin om en nabij het jaar nul gelegen maar om het begin van dit verhaal aan te geven is het nu dus even 16 maart 2013. Overigens hadden ze in het jaar nul ook races, geen tv maar wel races. Ooit de film Ben Hur gezien? Nee? Nou dat gaat dus over … uhh, laat maar zitten. Weet wel dat Julius Cesar niet voor niets is omgedoopt tot Julius Racekar. Door mij ja. Wat is het verschil tussen nu en toen? Er vallen nog steeds doden tijdens de races, gelukkig in de formule1 sinds het verschrikkelijke ongeluk van Ayrton Senna niet meer. Toch vreemd dat bijna niemand zich Roland Ratzenberger herinnert. Een jonge coureur die een paar weken voor het ongeluk van Senna de dood vond. Shoot, ik zou niet uitweiden over de formule1, ik beloof het niet meer te doen.
16 Maart dus, de eerste race is in Australië. Geen punt maar dan moet ik vroeg mijn bed uit. De avond valt en ik zit nog even op het forum te kijken, wanneer doe ik dat niet zou je zeggen. Dan schiet mij ineens te binnen dat ik even moet kijken hoe laat de eerste race van het seizoen begint, om 7 uur s’morgens, juist. Naar bed en dapper de wekker op 6:15 zetten, met het genot van het nieuwe seizoen in gedachten val ik al snel in slaap.
De wekker loopt af, wat is een nacht toch kort als je goed slaapt hè. Miki, mijn vrouw, schrikt wakker en vraagt waarom die kl*tenwekker midden in de nacht afgaat. Niks aan de hand schat, de formule1 race begint zo. Ohh, draait zich om, mompelt nog wat en snurkt verder. Eerst koffie zetten want anders val ik in slaap tijdens de race, en waarom hoor ik nu ineens vanachter een aantal beeldschermen opmerkingen van “Zie je nou wel, er is niets aan.”? Ik vind van wel en met een verse bak koffie in de hand begeef ik me naar de woonkamer, een kwartiertje later kom ik daar aan. Ruim wonen heeft zo zijn ongemakken. Was je van plan een groot huis te kopen als je postcodeloterijmilionair wordt? Ik raad het af, 45 minuten lopen om de vuilbak buiten te zetten gaat in de zomer nog wel maar als het 5 graden vriest is het ineens een ander verhaal.
Hierbij moet ik denken aan een stukje van Freek de Jonge uit de 70-er jaren, Freek wie? De Jonge jongen, sjonge jonge. Enfin, ik citeer:
“Ik ben geen held in het verkeer en na een optreden sukkel ik dan met een gangetje van 90 naar huis. Dan kom ik bij de poort van mijn oprijlaan, daar durf ik wel gas te geven en met een gangetje van 180 ben ik dan binnen 2 uurtjes thuis. Ja ik woon nogal ruim. Één keer is het me gebeurd dat ik op mijn oprijlaan zonder benzine kwam te staan, sindsdien is er halverwege een tankstation en heb ik 3 praatpalen laten installeren.”
Praatpalen, tja dat komt tegenwoordig niet meer voor, de goede oude tijd. Als je op de wegenwacht wachtte wachte je het langst. Ik zag daar toen al overeenkomsten met de formule1 in, die moeten ook altijd terug lopen als zo’n racewagen het opgeeft.
Ik zet de tv aan, even bij de les blijven want daar ging het over. Als je ruim woont dan krijg je dit soort gedachten onderweg naar de woonkamer. Je zou bijna vergeten waarvoor je de reis eigenlijk gemaakt hebt, koffie koud en dan terug moeten lopen omdat de batterijen van de afstandbediening toevallig leeg zijn. Die batterijen liggen natuurlijk in de keuken dus moet je nog een half uurtje onderweg.
Goed, de tv gaat aan maar in plaats van ronkende motoren en haarscherpe inhaalacties zit ik ineens naar een kinderprogramma te kijken. Wat is dit nu? Het is 5 voor 7 en ik wil de startgrid zien. Andere zender dan? Ik scan fanatiek de beschikbare kanalen af maar niets wat op formule1 lijkt. Wat nu weer? Via het internet kom ik te weten dat de Franse tv stations het niet de moeite waard vonden om dit evenement nog langer uit te zenden. Ben je mooi klaar mee als je het graag ziet, ik voel me gediscrimineerd en denk aan een protestactie. Het dringt tot me door dat alle andere formule1 liefhebbers in Frankrijk het meer op vervoer per auto hebben dan te gaan lopen protesteren.
Wordt vervolgd,
Nico.