BMW’s van de tweede generatie 7-serie, onthuld in 1986, kenmerkte twee nieuwe top-of-the-range sedans, waarvan formidabele zescilinder-in-lijn motoren gegenereerd universele enthousiasme in de autowereld media. Niettemin was het een publiek geheim dat een nog grotere ster stond te wachten in de coulissen: de eerste Duitse 12-cilinder luxe model in een halve eeuw.
De verwachtingen waren hoog gespannen, gevoed door het vrijkomen BMW’s van de verschillende vooraf gegevens over technische het nieuwe model de specificaties. In september 1986, een nieuwsmagazine hoogte zijn lezers: “BMW zal kiezen voor een vliegtuigmotor-style design.
Dat betekent dat de meeste motor-systemen op de 12-cilinder 7-serie model, dat als gevolg van de markt release is in juni 1987, zal worden gedupliceerd. Er zullen zelfs twee lambda sensoren. En zelfs als de helft van de cilinderinhoud is mislukt om een of andere reden, zou een snelheid van meer dan 200 km / h mogelijk zijn zelfs op slechts zes cilinders “Last but not least, BMW de ontwikkeling van hoofd op het moment dat werd als volgt geciteerd:”. Als de ingenieurs wilde gaan voor niets, maar het beste van alles, hebben we niet te proberen om ze te stoppen. ”
De geruchtenmolen was schering en inslag met speculaties over de toekomst top-of-the-line motor mogelijkheden. Een verhaal de ronde doen beweerde dat: “BMW is alles in het werk om een gevoel van exclusiviteit en cachet te bevorderen doen. Ze hebben zelfs willen dat de vergunningverlenende instanties om hen in staat stellen om de prestaties niet in cijfers maar in woorden verklaren – in die zin dat de motor geschikt is qua kracht en prestaties voor de eisen van het voertuig.
In februari 1987, BMW eindelijk een einde aan de speculatie en de technische specificaties van de 12-cilinder motor uitgebracht in de nieuwe BMW 750i, met een voorsprong van zijn debuut op de Autosalon van Genève de volgende maand. De nieuwe motor, die volledig was ontworpen vanuit het niets, zou ontwikkelen 300 pk uit een cilinderinhoud van vijf liter. De verfijning, een laag geluidsniveau en een uitstekende balans tussen prestaties en brandstofverbruik nieuwe referentiepunten die zijn vastgesteld in de motor design. Deze doelstellingen werden bereikt door het gebruik van state-of-the-art technologieën en een hele reeks van innovatieve ideeën over de hele linie. In het kort, was de BMW 750i’s 12-cilinder motor is gebouwd met het oog op de vaststelling van een nieuwe en baanbrekende benchmark die zou bezetten de hoogste regionen van automotive engineering.
Bron: BMWblog.com