Mijn 7, de waterpomp.

Nou, gaat weer lekker, nieuwe banden die de eerste paar dagen nergens heen gaan. Wel dé kans voor Rogier om mijn wrak eens grondig op te poetsen. Voor degenen die Rogier niet kennen, hij is een fanatiek 7 fan, heeft zelf ook een 750i uit 96 die er als nieuw uitziet. Technisch zal het hem allemaal wel geschikt zijn en daar is hij ook totaal niet geïnteresseerd in. Wat hij wel kan is poetsen, en niet zo’n klein beetje ook! Van het alarm kan ik niet meer wakker worden maar wat gebeurt er? Om 6 uur ’s morgens wordt ik wakker van een vreemd geluid, steek mijn hoofd uit het raam en daar staat Rogier met zijn poetsmachine mijn 7 te polijsten. Doe normaal man! Je hebt vakantie hoor! Het is jammer dat hij me niet hoort, die DAP of zoiets maakt meer herrie dan de gemiddelde grasmaaier. Ik geef het op, doe het raam dicht en ga verder slapen.

Rond negen uur kom ik naar beneden met een rot humeur, zelfs de opgewekte stemming van Rogier kan me niet boeien. Koffie, liters van dat spul heb ik nodig om een beetje bij de mensen te komen. Resumerend heb ik nu een berg problemen, ergens een kortsluiting die zich moeilijk laat vinden, een versnellingsbak die nog steeds opspeelt, een koelsysteem dat de geest heeft gegeven, nog steeds geen certificaat van overeenstemming, een beeldscherm in het dashboard wat niet wil werken, airbags die zich niet melden, parkeersensors die het niet doen, stuurbekrachtigingslangen die lekken, ik zal maar ophouden want de lijst begint eindeloos te worden. Je zou er zomaar depressief van kunnen worden. Ik probeer een glimlach op mijn gezicht te toveren maar Rogier ziet ook wel dat het geen echte glimlach is. En dan maakt hij het in één keer weer goed door alvast koffie gezet te hebben. Wat moet je met zo’n gozer? Ik kan er niet kwaad op zijn en ik heb zoiets van “wil je een croissant”? Mooi, neem er voor mij dan ook maar een mee.

Na het ontbijt ga ik maar eens beginnen om de waterpomp uit de oude 7 te halen, zonder te kijken ga ik aan de slag en rond het middaguur kom ik erachter dat er een definitief verschil bestaat tussen een waterpomp uit een PFL en een FL. Merde, dat wordt dus een nieuwe. Het lager van de waterpomp is volledig vergaan en dat verklaart dan de oorzaak van mijn probleem. Gewapend met de bestelnummers spring ik in de Z3 en ga een stukje rijden, naar de dealer voor een nieuwe waterpomp en alle andere benodigde onderdelen. Ik heb een pasje van de club en ik wil ook nog eens 10% korting omdat ik nu eenmaal lid ben van die club en het stukje plastic op zak heb. Na rijp beraad in de achterkamertjes van de dealer wordt er ingestemd met mijn verzoek om korting. Yes! Het werkt, dat pasje van de club, niet omdat de Franse dealer weet wat het voorstelt, en al helemaal niet omdat het van een Nederlandse club komt, ook niet omdat er BCE opstaat ( BMW Clubs Europa ) maar meer vanwege mijn trouwe triestige ogen en het feit dat ze al veel aan mij verdiend hebben. Mooi, wanneer heb je het geheel aan onderdelen binnen? Daar bellen we wel over op, ja dahag, ik heb het gisteren nodig.
Ze zouden hun best doen en binnen 2 dagen lag de bestelling klaar. Even opgehaald en inclusief korting toch nog een bedragje afgetikt van bijna 300 euro.

Ik zoek mijn gereedschap bij elkaar maar op duistere wijze blijkt mijn eigengemaakte tool voor het losdraaien van de visco koppeling spoorloos verdwenen. Met 4 man zijn we op zoek en een uurtje later besluit ik dat het sneller zou zijn om even een nieuwe te maken. Het is toch niet mogelijk dat een stuk rood gelakt staal van 50cm lang zomaar verdwenen is? Ach, ik zal het wel weer terugvinden als ik het niet meer nodig heb, zo gaat het immers altijd. Bij jullie ook of ben ik de enige met dit probleem? Tot op de dag van vandaag, we zijn nu zo’n 3 maanden verder, heb ik het nog steeds niet teruggevonden. Enfin, aan de slag dan maar. Het vervangen van de waterpomp, samen met de aanverwante artikelen, gaat voorspoedig en aan het eind van de middag kan ik zowaar een proefritje maken.

Waar was ik gebleven? Oh ja, dat vervelende stroomlek. Nog maar eens uitlezen dan maar, wat moet je anders? Alle redeneringen betreffende het probleem bleken op een dood spoor uit te lopen, toch vind ik nog iets. De extra waterpomp, die min of meer aan de waterkleppen vast zit, schijnt kortsluiting naar aarde te maken. Die melding heb ik bij het uitlezen van de oude nooit gezien dus ik ga mijn handen maar weer eens vies maken. Iemand anders zou misschien twee keer nadenken om daar zijn handen aan vuil te maken maar ik ben vast besloten het stroomlek te vinden. Negen wonden aan mijn handen en polsen verder is het gelukt. Er is niet veel koelwater verloren gegaan maar toch even ontluchten en bijvullen. Inmiddels ben ik vaste afnemer van koelvloeistof bij de plaatselijke leverancier, buiten de problemen met de waterpomp om verliest de 7 regelmatig genoeg van dat spul om bijvullen noodzakelijk te maken. Vraag mij niet waar het blijft, ik had het expansievat al vervangen toen ik de nieuwe waterpomp installeerde. Het beruchte nippeltje op de radiator is het ook niet, ik besluit het even aan te zien, het wordt vanzelf erger en dan heb ik waarschijnlijk de boosdoener wel te pakken.

Wordt vervolgd,
Nico.