Stuk voor stuk steek ik de zekeringen terug in de 7, bij elke zekering loop ik naar de achterkoffer om te zien of de stroommeter al uitslaat. Dat moet anders kunnen. Ik sluit de accu achterin af en sluit er één aan op de starthulp polen onder de motorkap. Nu zijn de meetsnoeren ineens wel lang genoeg en ik leg het ding naast de zekeringkast. Wat een idee om de accu achterin te zetten zeg, je loopt je een bult als er iets uit te zoeken valt. Zoiets als het gasstel in de schuur zetten aan het einde van de tuin en in de keuken het eten bereiden. “Is de kip al gaar schat?” Even mijn laarzen aantrekken, ik ben zo terug. Lekker handig dus. Inmiddels heb ik alle zekeringen terug in de 7 gestoken en ik kan geen fout vinden, de stroom blijft laag. Ik snap het even niet meer en laat het probleem voor dat moment maar even rusten.
Mijn nieuwe banden kunnen elk moment binnenkomen maar ik moet echt nog even voor een paar dagen naar Nederland. Het is midden in het seizoen en we kunnen niet te lang weg. Met de 7 gaat het niet worden, daar moeten echt eerst nieuwe banden onder. Dat wil zeggen op de velgen van mijn oude 7, zoals ik al beschreven heb zijn de M-Parralel’s in zeer slechte staat dus daar ga ik geen 2500 kilometer mee rijden.
Ondanks dat er nog goede banden op zitten, weliswaar in een verkeerde maat maar dat maakt voor de stukken die ik ermee in Frankrijk rij niet zoveel uit. Ik wil zo lang mogelijk wachten met de wielen uitwisselen, op de banden onder mijn oude 7 steekt aan de zijkant een beetje canvas uit. Dat is gekomen door de schuiver die ermee gemaakt is. Al met al zit ik vast, dus weemoedig haal ik de C5 uit het bos achter ons huis. Ik check de olie, water, ruitensproeier, bandenspanning en laad het ding in.
We zijn zo’n 180 kilometer van huis. Toen kwam ik er bij het tolpoortje boven Tours achter dat we met z’n tweeën waren, normaal gaat mijn zoon ook altijd mee maar deze keer niet. Wel verdraaid! Had ik net zo goed met de Z3 kunnen gaan. Tja, om nu terug te rijden en de Z3 op te halen is ook weer zo iets dus we rijden door. Net voorbij Parijs is het tijd voor de eerste stop, ik laat me uit de C5 vallen met pijn in mijn heup. Tijdens het openen van de deur roep ik: “wat een waardeloze auto is dit toch”! Ik had er niet op gerekend dat de eigenaar van de auto naast mij in de lach zou schieten, bleek het een Belg te zijn. Hij had zelf een Berlingo en wist precies waar ik het over had. Prettig geregeld weer, ben ik gelukkig niet de enige op de Franse autoroute met dit probleem. Het zou niet zo erg geweest zijn als er cruise control in de C5 had gezeten maar dat heeft die niet, nou ja, een primitieve versie daarvan, een baksteen op het gaspedaal. Die baksteen kan je er als optie bij bestellen en past perfect. Na drie kwartier haal je de topsnelheid, 193,5 km/h.
Op zulke momenten weet je zeker dat je ontzettend verwend bent met een 7-serie. Gelukkig zijn we snel weer terug in Frankrijk, terug bij mijn geliefde 7, met problemen, dat dan weer wel. De volgende dag besluit ik dat gratenpakhuis van een bandenboer eens te bellen, “Heb je mijn banden al binnen?”. Ja hoor, al enige dagen. Waarom bel je dan niet even? Dat heb ik gedaan. Waarom spreek je dan geen bericht in? Kan dat dan? Laat maar zitten! En dan te weten dat we zelfs nog een fax hebben, de telex hebben we drie weken geleden de deur uitgedaan. Goed, laten we een afspraak maken, en het omleggen van de nieuwe banden kan over 3 dagen al. Perfect!
Dat is dan alweer een probleem minder, alweer een dingetje op mijn “to-do” lijst wat eraf kan. Intussen heeft de 7 nog steeds een stroom probleem dus daar concentreer ik me dan maar even niet op. Gewoon de accu los als je gereden hebt en weer aansluiten als je gaat rijden.
Ik loop mijn “APK check list” nog eens door en besluit te controleren of er speling op de voorwielophanging zit. Opkrikken dat ding en aan de slag, eerst de lagers controleren. Ik draai het rechter voorwiel rond, de remmen lopen in ieder geval niet aan maar het wiel maakt bewegingen die ik voor het laatst gezien heb toen ik mijn fiets met het voorwiel in de patatzaak beugel had gezet en daarna was omgevallen.
Niet zo’n beetje krom ook zeg die velg. Nou ja, de wielen worden toch gewisseld. Dat houdt overigens wel in dat er maar één van die M-Parallel velgen recht is en zonder beschadigingen. Even verder kijken, de draagarmen en reactiearmen, allemaal goed. Dan de spoorstang, die heeft wat speling op de centrale stuurkogels. Uitwisselen met de oude dan maar want die is in perfecte conditie. Ik ben blij dat ik er op dat moment achter gekomen ben, had ik het gemerkt na de uitlijning dan was de uitlijning voor niets geweest.
Puntje op de to-do lijst erbij en er meteen maar aan beginnen, over 2 dagen worden de nieuwe banden gemonteerd. Het uitwisselen van de spoorstang gaat voorspoedig en na een uurtje of 3 heb ik het klusje op mijn gemak geklaard. Eigenlijk heb ik het twee keer gedaan, uit de oude 7 in de nieuwe 7 en dan de versleten spoorstang in de oude zetten. Dus al met al een redelijk snel klusje. Dat stuurt weer goed, alleen staat het stuur nu niet meer recht in de auto. Geen probleem, dat lost onze stopnaald wel op met uitlijnen.
Wordt vervolgd,
Nico.