Op vakantie met de 7, ja toch?

Vol goede moed, ja alweer, waar haal ik het vandaan hè, begin ik de vakantie-ondermijnende 7 te voorzien van nieuwe ringen, twee per injector. Alles gaat lekker maar ik kan de 7 horen grommen van binnen. Niet tegensputteren, mond open en braaf zijn. Daar denkt de 7 echt anders over en zal niet nalaten ervoor te zorgen dat de gaskabel bevestiging scheurt, alwéér een rubbertje!! Luister eens maat, jij hebt een serieus probleem, ik ben hier de baas en krijgen zal ik je. Na een half uurtje knutselen heb ik zelf een metalen busje gemaakt. Zo, grote jongen als je die nog kapot krijgt!
Het begint echt persoonlijk te worden, ik geef niet op maar de 7 ook niet. De plastic houder op de gashendel breekt, achterbakse recidivist!! Maar niets wat een paperclip, op de juiste manier gebogen, niet kan verhelpen, ook al is het maar tijdelijk.

De 7 staat weer in elkaar, en start zowaar ook nog! “Miki, ik ga even tanken dan hoeven we dat morgenochtend niet te doen”. Sinds het benzinetank verhaal pomp ik de 7 met veel genoegen vol, afrekenen is en blijft een ander verhaal.
Ik geniet van het comfort en de rustige loop van de motor, de Z3 is beslist geen verkeerde auto maar gewoon van een ander soort. Letterlijk het verschil tussen een redelijk milde sportwagen en een relaxte cruiser.
Ik ben blij, hoe de 7 erover denkt zal me een zorg zijn, morgen kunnen we op vakantie!

Het is inmiddels 6 uur in de middag, we besluiten met kennissen uit eten te gaan. Het restaurant is niet ver en heeft ook geen 5 sterren. Nou ja, twee dan, in de spiegel op het herentoilet. Verder kan je er lekker eten en is het gezellig, dat is uiteindelijk het belangrijkste. Na een gezellige avond gaan we rond 10 uur weer eens op huis aan, morgen vroeg uit de veren en op vakantie!! Yeah!!
Niets deed vermoeden… En niemand had erop gerekend… Dat de 7 … Ándere plannen had!! Ik ga NIET op vakantie!! Hoezo niet?
Ik stap in de 7 bij het restaurant, steek de sleutel in het contactslot en start. De startmotor is schijnbaar de enige die op vakantie wil want die draait vrolijk rond, maar de 7 wil niet aanslaan!! Wat is dit nu weer?

Onze kennissen nemen Miki mee en zetten haar thuis af, komen nog even terug om te zien hoe het ermee staat. Ne rien, nada, noppes, niet starten. Iemand biedt aan om met haar auto op vakantie te gaan, maar hoe goed het ook bedoeld is, ik ga niet in een Peugeot drie-nul-nogwat naar de Côte d’Azur!! Ik heb mijn trots hé.
Robin, Miki’s zoon, blijf bij me om te helpen. Ben ik even blij dat hij een iPhone heeft, die app ofzo van het zaklampje komt goed van pas. Gôh, zijn die dingen toch nog ergens goed voor, want de zaklamp van BMW in het dashboardkastje heeft al jaren geleden de pijp aan Maarten gegeven.

Ik heb een vreemde weergave in het instrumenten cluster, de aanduiding van de versnellingsbak laat PRND allemaal tegelijk oplichten. De pook maar eens een paar keer heen en weer halen, contact maken en er veranderd niets. Zekeringen checken, ja natuurlijk!! Geen kapotte te vinden. Natuurlijk niet, het is een BMW 7-serie, die doen daar niet aan. Wat dan? De benzinepomp, ja dat is een mogelijkheid. Ik hoor de pomp niet lopen als ik contact maak dus die zullen we eens in “notime” uitbouwen. Wacht even, de tank zit helemaal vol! Ik waag het er toch op, ik ben inmiddels een ervaren tank-specialist. Ontkennen kan ik het niet meer, de benzinedampen doen me goed, ik ben door de 7 een “octaan junkie” geworden. Alcohol vertroebelt de geest, de benzinedampen maken het nog leuk ook.

Hoe test ik de pomp? Gewoon het contact aanzetten als ik hem boven een volle tank in mijn handen heb? Nee, doe maar niet. Ik maak de pomp los en tover uit de catacomben van de 7, naast de accu 2 rollen aansluitkabel tevoorschijn. Robin komt niet meer bij van het lachen, “jij hebt ook echt álles bij je hé!”. Ja ik wel, maar heb jij je oplader van dat ei-geval bij je? Het lampje begint al behoorlijk in kracht af te nemen.
Nee dus!! Nou, dan maar verder bij het licht van de 7 zelf. In de achterkoffer sluit ik 2 draden op de benzinepomp aan, ver weg van de tank. De plus op de accu, en nu komt het… Als ik de min aansluit spuit de benzine die nog in de pomp zat door de achterkoffer heen. De pomp is het probleem dus niet!!

So much voor “goede ideëen”.

Wordt vervolgd.
Nico.