Benzinetank deel 7, slot.

Luister eens heel goed naar mij, zeg ik tegen de aanduidingen in de cockpit, Jullie leren met het nieuwe orgaan omgaan ander zal ik maatregelen moeten nemen! Mijn dreigingen helpen niet, 80 liters worden er aangegeven … En geen druppel méér.
Er rest mij op dat moment niets anders dan te gaan rijden, eens zien hoe het zelf-leer-systeem van de modules in de auto werkt. Helemaal niet dus!! Die bleken het nieuwe donor-orgaan volledig te negeren, en als de 80 liter er bijna doorheen geblazen zijn krijg ik “wake up calls” van de boordcomputer. In eerste instantie blijft het netjes, het reserve lampje gaat branden. Binnen een half uur de gong, ha, etenstijd… Maar ik reageer er niet op.

Inmiddels beginnen mijn medepassagiers het enigszins benauwd te krijgen, op de boordmonitor staat nog een “Reichweite” van 15 km. Er komt binnen die afstand nog één benzinestation… en die rij ik vrolijk voorbij. Met nog 50 kilometer te gaan kan ik ze horen zweten!! Miki verbreekt het stilzwijgen, “als ik hier midden in de nacht stil kom te staan dan …”. Ik reageer in eerste instantie niet, maar toen de angst van mijn 3 medereizigers ernstige vormen begon aan te nemen, ( Miki zweet. Robin, Miki’s zoon, begint al SMS boodschapjes naar zijn vrienden in de buurt te sturen. Nick, mijn eigen zoon zal het een worst wezen want hij heeft een grenzeloos vertrouwen, maar zit desondanks met gekromde tenen achter mij ) besluit ik toch maar te vertellen dat we niet stil komen te staan.

Ik doe dat overigens niet in duidelijke woorden, ik tover bij iedereen vraagtekens op het gezicht als ik zeg “Ik weet iets wat jullie niet weten”. Daarna houd ik mijn mond dicht. De “Reichweite is inmiddels op nul aangekomen, de boordcomputer geeft dan alleen nog 3 streepjes weer, Ik weet dat er nog minimaal 10 liter in de tank zit, méér dan genoeg om thuis te komen, maar de rest weet dat niet !! Als de ramen 10 kilometer voor aankomst aan de binnenkant beslaan van het angstzweet der medereizigers, zeg ik rustig “we komen er wel hoor”.

Het blijft ijzig stil in het overhitte interieur, daar help zelfs de airconditioning in de winter niet tegen. Tja, of de kachel in de zomer, zie zelf maar welke je het leukst vindt. 15 Minuten later rijd ik de poort binnen, we zijn thuis!! Zoals je begrijpt werd mijn actie niet in dank afgenomen, de 2 zoons van beide kanten zoeken zo snel als de brandweer het toilet op, Miki is in alle staten, dat wordt niets meer vannacht… Kusje slapen dus. Nou ja, zelfs het kusje kon ik vergeten.
Met duivelse gevoelens geniet ik van mijn actie, heh heh heh, heb ik ze even goed te pakken gehad zeg !! Ik haal een lekker koel biertje uit de achterkeuken en geniet nog even na. Met dank aan de software-ontwikkelaars van BMW die het “zelfleer-proces” van de electronica aan boord van de 7 niet ál te intelligent hebben gemaakt.

Toch moet er uiteindelijk een oplossing komen, ik wil dat de 7 “ziet” dat er een 95 liter benzinetank inzit. Gezien het feit dat ik DIS op dat moment niet kon gebruiken, en dus ook Progman niet grijp ik naar een riskante oplossing. Tenminste, dat vinden de mensen die het kunnen weten, ikzelf heb daar totaal geen problemen mee. Ik sluit de 7 aan op de computer en start NCS-Expert. Met in het achterhoofd dat ik nu echt niets fout moet doen ga ik de gegevens uit de auto downloaden naar mijn PC. Ik volg de handleiding stap voor stap en krijg zowaar de instellingen uit ALLE modules in mijn auto te zien. Dat wil zeggen de gegevens die ik gevraagd had uit de IKE ( Instrumenten Kluster Elektronika ) in een mooi compact file-tje, de rest krijg ik er ongevraagd gratis bij in een gigantische tweede file. Dat belooft wat !!

Eens even kijken, DRL? Niet nodig. Follow me home? Nee dank U, ik ga liever alleen naar binnen, ja, of met mijn vrouw natuurlijk! MPG, heeft voor mij geen enkele waarde en ik zoek naar alle regels die daar mee te maken hebben. Al snel vind ik een waarde die ik met de moed der wanhoop verander in KM/L. Nu de tank nog, er staat een regel die zoiets zegt als “Tank kennfeld = 85L” … Die ga ik eens even veranderen in “Tank kennfeld = 95L”. Ik laad de veranderingen volgens voorschrift in de modules van de 7. Nu wordt het spannend !! Gaan de modules mijn veranderingen accepteren of wordt het een onomkeerbare nachtmerrie?

Voor de zekerheid heb ik een backup van de originele file gemaakt, stel je voor dat het echt mis zou gaan. Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor 2. Alles lijkt goed gegaan te zijn, ik kan direct testen of de MPG veranderd is in KM/L, en dat werkt!!
Nu nog gaan tanken, ik pomp de waarde van een romantisch diner met bijbehorende live spelende violisten in de tank, en jawel hoor!! De boordcomputer geeft nu 90 liter aan als de tank vol is !! 5 Liter reserve, ok, dat had de 85 liter tank ook.

Ik ben blij, ik hoef mijn medepassagiers niet meer tegen de zijruitjes aan te jagen en ik weet nu precies, nou ja bijna dan, hoeveel er nog in de tank zit.
Eindelijk is het “benzinetank verhaal” ten einde. Hopelijk voor een hele lange tijd !!

Het is toch best opmerkelijk hoever je voor een BMW 7-serie je grenzen verlegd, voor een andere auto had ik nooit zoveel moeite gedaan.

Nico.