Als ik word aangehouden door de Franse Gendarmerie spreek ik ineens niet zo goed Frans meer, zenuwen zal ik maar zeggen. Dus alles bij elkaar heeft die smurf niets tegen mij kunnen ondernemen. Wél probeert hij mij nog even te laten blazen, standaard procedure… Als dat blaasding ook adrenaline zou kunnen meten zit ik zwaar in de problemen, maar het verschiet niet van kleur. Met een welverdiende waarschuwing mag ik weer verder.
Daar gaat hij, die smurf !!
Rustig aan sukkel ik naar huis in de bloedsnelle Z3, de frustratie staat inmiddels 2 huizenblokken hoog, zelfs het open dak van de Z3 brengt geen verlichting. Thuis gekomen duik in direct de schuur in, ik wil de rest van de aanwezigen niet met mijn woede belasten.
Wat zou mijn vader gedaan hebben vraag ik me af. Ondanks dat hij een bouwbedrijf had, had hij voordat de 2e wereldoorlog uitbrak dieselmotorentechniek gestudeerd.
Ik stel me voor hoe het vroeger bij ons thuis ging, vloekend en tierend liep hij door het huis. Iedereen had overal schuld aan en in het algemeen beschaafd Haags boorde hij zijn auto net zover de grond in als dat die erbovenuit stak en alle aanwezigen ook. Ik besluit dat dit géén optie is….
Dus…. de kat uit mijn boortjeskoffer gejaagd en met een 6mm boor ga ik het afgebroken stuk draadeind te lijf. Dat gaf meer rook dan metaalsplinters en na een minuut is ook dat boortje rijp voor de vuilnisbak. Hoe is het gloeiende gloeiende gruwels mogelijk!! Als dat boutje van zulke goede kwaliteit is, hoe is het dan mogelijk dat ik het heb afgebroken? Macrodynamisch gemanipuleerd door te veel vezelrijke voeding?? Ja, of teveel alcohol op reguliere basis, dat laatste is het meest waarschijnlijk.
Ik voel de geest van mijn vader bij mij naar binnen sluipen en ik begin hardop te vloeken. In feite brulde ik het hele dorp bij elkaar, en zelfs mijn techno-kat maakte zich, met de staart tussen de benen, uit de voeten. Miki was verstandig genoeg om niets te komen vragen. Gelukkig maar.
Na een aantal nieuwe boortjes gehaald te hebben, voor de prijs waar je in Nederland een complete koffer vol voor krijgt, was het klusje binnen 10 minuten geklaard, even een M8 tap er doorheen en het schroefgat was weer bruikbaar.
Phoe, dat heeft me 3 jaar van mijn leven gekost.
Het monteren van de “nieuwe” benzinetank is niet het makkelijkste wat je je kunt voorstellen, zeker niet als je het alleen doet. Maar in verhouding gaat alles voorspoedig. Alle benzine leidingen weer aangesloten en de pomp uit de oude tank over gezet naar de nieuwe. Eindelijk gaat alles voorspoedig, tenminste…..
Bij het oppakken van de uitlaten zie ik op de bovenkant van de einddempers roest. Hoe kan dat nou?? Die dingen zijn van roestvrij staal!! Eens even kijken hoever die roest heeft ingezet. Ik haal de staalborstel uit de schuur en begin te borstelen. Hoe meer ik borstel hoe groter de gaten in de einddempers worden. Bij nadere inspectie bleken die einddempers er al onder te zitten vanaf de fabriek, de datum van productie staat er doodleuk op: April 1997…. En de productie datum van mijn 7 is eind Mei 1997. ( Eerste toelating op Duits kenteken = 6 Juni 1997. )
Eigenlijk lang niet slecht dat die einddempers het toch 14 jaar hebben uitgehouden.
Maar hoe nu verder, er moeten nieuwe einddempers onder de auto maar die heb ik niet de volgende dag in huis. Ok, dan de oude er nog maar even onder. Via internet vind ik nieuwe einddempers in Duitsland en heb deze ook meteen besteld. Boysen, nog nooit van gehoord…. Blijkt dat er op de originele dempers ook Boysen staat, dus zonder het te weten heb ik originele uitlaten besteld. En doe er nog een paar moffen bij !!! Dat schijn je tegen een Duitser niet té hard te moeten roepen…. Bij aankomst, een week later, blijkt dat die moffen uiteindelijk “in der Heimat” achtergebleven zijn.
Goed, voor het moment zit alles weer op zijn plaats, de 7 staat met de achterwielen weer op de grond en dan komt het spannende gedeelte. Ik gooi 5 liter benzine in de tank…. Zou de 7 starten? Zou ik alles goed gedaan hebben?? Of spuit de benzine bij de eerste start uit alle mogelijke aansluitingen??
Wordt vervolgd.
Nico.