Net als bij alles komen ook bij een 740 uit 1997 de problemen niet alleen. Begin je aan het ene dan kom je nog een wel een paar andere dingen tegen. Lees mee en ik ben er zeker van dat het je bekend gaat voorkomen…
De Duitser waarvan ik mijn 7 gekocht heb gooide nooit méér dan 40 liter in de tank, op zich geen probleem dacht ik, maar wist natuurlijk niet dat die Sauerkraut-eter dat met een heel andere rede deed dan ik dacht.
Dus, je hebt net een andere auto gekocht, en niet zo maar ééntje, nee.. een hele echte BMW 7 serie met een behoorlijke motor erin. Nadat alle papieren voor uitvoer in orde zijn gemaakt rij ik apentrots naar de eerst volgende “Zapfsaul” en pomp nietsvermoedend de tank helemaal vol.
Eerst naar Nederland, in Hoofddorp aangekomen maakt de 7 ineens een behoorlijk gierend geluid. Niet toerenafhankelijk en lijkt uit de versnellingsbak te komen. Ja lekker, heb ik weer!
Na wat omzwervingen van de ene BMW dealer na de andere, steevast de opmerkingen te horen krijgen “over 10 dagen heb ik een gaatje”, krijg ik het adres van een BMW specialist in Hillegom, Kees Bakker. Die was trouwens in eerste instantie niet makkelijk te vinden. Ik had natuurlijk wel een mondelinge routebeschrijving en een naam …. Maar vinden? Dat bleek een heel ander verhaal te zijn.
Dus ik stop voor de plaatselijke oldtimer Rolls Royce handelaar, tja … je hebt een grote auto dus je gaat het niet bij de Suzuki dealer vragen he.
Het gehele sleutelende gilde zit buiten in de zon te lunchen en kijken mij vreemd aan. Terwijl ik naar hen toeloop stijgt de spanning, luchtig zeg ik: “Goedenmiddag heren, jullie kunnen mij vast wel vertellen waar de BMW specialist gevestigd is.”
Men kijkt elkaar aan en één sleutelaar kan het zich herinneren, hij zal mij dat met volle mond eens haarfijn uitleggen. Na hartelijk bedankt, en de broodkruimels van mij T-shirt geveegd te hebben, verlaat ik de broodjes etende Engelse moertjesdraaiers met de woorden: “Ik zou het maar goed onthouden, want als jullie eindelijk aan een beetje recentere modelletjes gaan sleutelen zal je nog genoeg BMW kennis nodig hebben”.
Na de BMW Specialist gevonden te hebben bleek het uiteindelijk een simpel probleempje. Doordat Herr Heinz Heidelberg ( nee, HHH heeft niets met Nederland’s grootste bruine pretpalen boer “Freddy H” te maken ) al geruime tijd de tank niet had volgetankt, had zich een behoorlijke berg rotzooi in de tank afgezet. Na het schoonmaken van de filter op de benzinepomp in de tank liep de 7 weer als nieuw !!
Een paar dagen later onderweg gegaan naar Frankrijk, de reis is zonder noemenswaardige problemen verlopen. Maar 3 dagen daarna stinkt de 7 toch wel erg naar benzine. Dit was dus de werkelijke rede dat HHH de 7 nooit vol tankte.
Hoogwaardige brandstof sijpelt uit de onderkant van de tank, die bij nadere inspectie al aardig wat knutselwerk te verduren had gehad.
Dus, twijfel nooit aan het oordeel van een BMW dealer…. Na 10 dagen had ik een gaatje!!