Ik verloor al enige tijd kleine hoeveelheden koelvloeistof, overal gezocht maar geen lek te ontdekken. Ook nergens een spoor van opgedroogde koelvloeistof, dus dan ga je aan andere dingen denken.
Natuurlijk komt als eerste het rampenscenario in mijn gedachten op, lekkende koppakking of interieur verwarming radiator. Alle koelslangen zijn een jaar geleden vervangen nadat er één zonodig moest exploderen op het moment dat ik een andere auto aan het inhalen was.
Tja, wat kan je doen? En eigenlijk belangrijker, waar ga je beginnen?
Ik heb een compressie meter, dus de eerste stap is om die maar eens op te zoeken en hopen dat ik de koppakkingen kan uitsluiten. Na een half uurtje heb ik de tester gevonden, tja, dat ga je krijgen als je vrouw de schuur opruimt…. Nóg een half uur later heb ik de resultaten … Alle 8 cylinders zijn binnen de marge. Een geluk en een ongeluk op hetzelfde moment.
Terwijl ik achter mijn oor sta te krabben zeg ik, kijkend in de motorruimte, “Wie van jullie probeert mij gek te maken? Wil de schuldige zich alstublieft vrijwillig melden of moet ik maatregelen tegen jullie gaan nemen”? Dat helpt dus niet. Ik heb ook nog gedreigd en gevloekt, maar het schuldige onderdeel meldt zich niet en lacht zich waarschijnlijk een kreukel.
“Wil degene die het weet zo vriendelijk zijn degene die het doet te verraden?” Brul ik in het vooronder, maar het blijft doodstil.
Wacht maar, ik krijg je toch wel te pakken. Net als kinderen verraden de onderdeeltjes zichzelf uiteindelijk. En ik zal eens een handje helpen, als straf gooi ik een kwart liter teveel in het expansievat. Zo, dat zal ze wel leren! Ik doe de motorkap dicht met de woorden, “Slaap lekker, ga je zonden maar overdenken!”.
Ik weet zeker dat er één onderdeel niet goed zou slapen die nacht…..
Nu heb ik 4 stiefkinderen en ik weet wel zo’n beetje hoe je de respectlozen op andere gedachten kan brengen.
De volgende ochtend sta ik op met sadistische gedachten, en hoewel het niet gepast is geniet er nog van ook. Na het ontbijt pak ik de sleutels van het rek en ga de 7 eens flink aan het werk zetten.
Na binnen 2 uurtjes méér brandstof verbruikt te hebben dan een behoorlijk motorjacht rij ik de poort weer binnen. Ik ben benieuwd !! De motorkap open en eens kijken wie zich heeft verraden…
Het was toch wel even zoeken, maar één van de kleinste heeft heel zachtjes gehuild. Kleine druppeltjes vanuit de aansluiting van de radiator nippel, aan de zijkant van de radiator.
Aha !! Dus jij denkt het systeem te ondermijnen met je puberale gedrag! Nou, ik zal je binnenkort van je taken ontheffen. Op het forum vind ik een “How To” van Max, lees het door en kom tot de conclusie dat BMW dat onderdeel niet los levert.
Nóg sterker … er staat een onderdeel nummer van Mercedes bij vermeldt !! Wat krijgen we nou?? Een Mer-dinges onderdeel in mijn BMW ?? Daar moet ik toch even van bijkomen hoor.
3 Dagen later ben ik over de schok heen en bel een taxi dealer op, het onderdeel ligt in Rotterdam op voorraad voor het astronomische bedrag van € 3,84 ….
Dat is toch een heel ander prijsje dan wat ik inmiddels gewend ben.
Met een grote glimlach op mijn gezicht krijg ik het nieuwe nippeltje in mijn handen. En met de opmerking “Die ga ik morgen in mijn BMW zetten” verlaat ik de magazijnmeester van de Benz-dealer, zijn gezicht stelt duizend vragen tegelijk, maar er komt geen woord uit zijn mond.
Nico.