Met vier klassenoverwinningen in de verkiezing “International Engine of the Year Award” 2011 herhaalt BMW Group het succes van vorig jaar. Tegelijkertijd verstevigt het de positie als meest succesvolle fabrikant in deze jaarlijkse competitie. Ditmaal vielen de vier-, zes- en achtcilinder benzine- en dieselmotoren in de prijzen
München / Stuttgart. Met vier overwinningen klasse in de competitie “Internationale Motor van het Jaar Award” 2011, de BMW Group herhaalde succes van vorig jaar, terwijl tegelijkertijd de versterking van haar positie als de meest succesvolle fabrikant om deel te nemen aan de wedstrijd. Vier, zes en acht-cilinder benzine-en dieselmotoren heerste in hun respectievelijke klassen verplaatsing. De bekroonde motoren zijn opgenomen in een aantal van de huidige modellen van de BMW en MINI merken. In aanvulling op de V8-krachtbron van de BMW M3 en de zescilinder benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie, de vier-cilinder diesel met BMW TwinPower Turbo technologie en de nieuwe viercilinder krachtbron onder de motorkap van de MINI Cooper S kreeg ook een Engine of the Year award. De aanprijzing van de award-winnaars vond plaats tijdens de vakbeurs “Engine Expo” in Stuttgart.
Het succes in vier van de acht capaciteit klassen in de meest gerenommeerde van de wereld-motor de concurrentie onderstreept nog maar eens een uitmuntende expertise van de BMW Group is op het gebied van de ontwikkeling van motoren. Dankzij “Efficient Dynamics” is er een keuze van uitzonderlijk krachtige en tegelijkertijd opmerkelijk efficiënte motoren beschikbaar voor alle modellen van de BMW en MINI merken. Sinds 1999 heeft het bedrijf in staat geweest om meer dan 50 klasse en algemene overwinningen claim in de “Engine of the Year Award” competitie.
Eervolle vermelding voor de awards wordt bepaald door een internationale jury, die dit jaar van 65 autojournalisten uit 32 landen bestond. In de capaciteit klasse 1,4 tot 1,8 liter per award ging naar de motor featured in de nieuwe MINI Cooper S. De 1,6-liter viercilinder motor is uitgerust met een Twin Scroll turbolader, directe benzine-inspuiting en variabele klepbediening gebaseerd op de BMW gepatenteerde Valvetronic systeem. Deze combinatie maakt de 135 kW/184 pk-motor ’s werelds meest efficiënte krachtbron in zijn soort en grootte. Het neemt de titel van zijn voorganger, de motor gebruikt in de MINI Cooper S, die in staat was om de klasse overwinning te grijpen in de “Engine of the Year Award” competitie vier keer op een rij.
De tweede overwinning in successie ging naar de vier-cilinder dieselmotor met TwinPower Turbo technologie. Net als vorig jaar, de 2-liter krachtbron van de BMW 123d en BMW X1 xDrive23d was ook succesvol in de motor categorie 1,8 à 2 liter. Met zijn indrukwekkende trekkracht en een uitzonderlijk laag brandstofverbruik en emissiewaarden, de 150 kW/204 pk motor zet nog steeds de benchmark in zijn klasse.
Een BMW-motor in staat was om vorig jaar de overwinning te herhalen in de capaciteit klasse 2,5 tot 3 liter ook. De jury stemde nogmaals voor de 3-liter, 225 kW/306 pk sterke zescilinder motor met BMW TwinPower Turbo-technologie, die ook is opgenomen in de nieuwe BMW 5-serie, in de nieuwe BMW X3 evenals in een 235 kW / 320 pk-versie van de nieuwe BMW 6 Serie Cabrio en de nieuwe BMW 6 Serie Coupe. Haar unieke technologie pakket bestaande uit een Twin Scroll turbolader, directe inspuiting High Precision Injection en Valvetronic klepbediening zorgt voor een bijzonder gunstige verhouding tussen rijplezier en het brandstofverbruik. In dit gebied, overtreft zelfs zijn voorganger, die niet alleen in staat om de waardering van de klasse te winnen in de “Engine of the Year Award” competitie drie keer, maar beweren ook eindoverwinning verspreid over verschillende categorieën in 2007 en 2008.
De enige atmosferische motor tussen de vier award-winnaars is verantwoordelijk voor de momenteel meest indrukwekkende serie overwinningen. Voor de vierde keer in successie de V8 krachtbron van de BMW M3 werd triomfantelijk in de 3 tot 4-liter klasse. De 309 kW/420 pk, 4-liter motor heeft de jury overtuigd nog maar eens met de uitzonderlijke trekkracht gegenereerd door de karakteristieke hoogtoerige concept gebruikt op deze motor. De motor onder de motorkap van de high-performance sportwagens BMW M3 Coupe, BMW M3 Sedan en de BMW M3 Cabrio combineert de uitstekende prestatiekenmerken met opmerkelijke efficiëntie, die te wijten is onder andere om de Auto Start Stop functie, Brake Energy Regeneration en verder Efficient Dynamics technologieën.